Цифровая платформа по разработке и применению цифровых двойников CML-Bench®
Уникальный онлайн-курс «Цифровые двойники изделий»
Hi-Tech новости 26 Августа 2008 года
Данная новость была прочитана 6547 раз

Первый в Европе композиционный мост из стеклопластика возведен в Германии

Первый в Европе мост из пластика, армированного стекловолокном, возведен на автобане в Германии возле Франкфурта. Применение композитных материалов и облегченная конструкция позволили смонтировать мост возле автотрассы и переместить уже готовую конструкцию целиком, без существенных помех для движения автотранспорта.

Плита проезжей части полимерного моста сделана из армированного стекловолокном полимера (FRP), склеенного на двух стальных основаниях. Мост длиной 27 м и шириной 5 метров весит 80 тонн и может использоваться как обычный традиционный мост. Он имеет такую же форму, как и обыкновенный - бетонный. Пожалуй, единственным видимым отличием является то, что несущие стальные конструкции моста выкрашены в красный цвет и имеют выпуклую форму. Проезжая часть, самая тяжелый элемент моста, полая. Ту функцию, которую исполняют балки в деревянном мосте, тут исполняют полые треугольные балки из пластмассы, сцепленные друг с другом определенным образом. Кроме малого веса эта конструкция имеет и другие преимущества.

Армированная волокнами пластмасса играет важную роль в строительстве моста. В то время как обычные мосты из железобетона требуют продолжительного времени на постройку, этот изготавливается целиком и затем транспортируется к строительной площадке. Полная установка занимает менее одного дня. Пластмассовое волокно имеет большую несущую способность. Кроме того, оно водоустойчивое в отличие от других материалов, используемых при строительстве моста. Мосты из пластмассового волокна не нуждаются в покраске, не портятся от воздействия воды и соли. При этом стоит обратить внимание на то, что ремонт моста обходится всего в два раза меньше, чем его строительство. Половина стоимости такого моста окупается за 40 лет пользования, тогда как за это время бетонный мост должен быть уже два раза отремонтирован. Если к этому прибавить стоимость преодоленных пробок, то мост из пластмассового волокна окупается еще раньше. Важно и то, пластмассовые конструкции можно сделать любой длины и формы, что открывает новые горизонты в строительстве мостов.

An innovative glass reinforced plastic (GRP) bridge has been constructed over the new German B3 Highway at Friedberg near Frankfurt. The bridge is a lightweight structure that was assembled close to the highway and then lifted into position with the minimum of disruption to road traffic.

The 27-metre long bridge comprises two steel beams covered by an innovative multi-cellular GRP deck made of ASSET profiles from GRP profiles manufacturer Fiberline Composites. According to Stefan Hodes, press spokesman of the Hessen State Highways Agency, rapid installation and low maintenance costs were the key reasons for adopting the new technology.

 

“In densely populated areas, conventional bridge building projects very quickly result in long queues of vehicles. This is a key argument favouring the use of GRP bridges as they can be installed in just a couple of hours and also have the advantage of being resistant to corrosion,” says Stefan Hodes.

Around 70% of German’s road bridges are made of concrete and more that 40 years old. They impose an increasingly heavy burden on the road maintenance budget. The new GRP bridge is resistant to road salt and frost, which makes it a future-proofed alternative, says Stefan Hodes.

Another advantage is low weight, which means that bridges can be pre-assembled or prefabricated in much longer lengths than corresponding steel or concrete structures.

While GRP by itself can be used for footbridges and cycle bridges, GRP bridges for carrying heavy traffic are subject to span limitations. To achieve the necessary load-carrying capacity, either carbon composite, which is still very expensive, or a combination of GRP and steel can be used. “Fiberline bridge deck profiles bonded onto steel beams offer a solution that comes closer to conventional solutions in terms of price,” says Professor Jan Knippers of the University of Stuttgart in Germany, who designed the Friedberg bridge.

“Corrosion resistance and rapid installation are probably the key arguments. But our hybrid solution of steel covered by GRP bridge deck profiles is now a close competitor on price,” explains Jan Knippers.

The ASSET profile is the result of years of research and development in a project partially funded by the EU and costing EUR 4 million. ASSET is an acronym for Advanced Structural SystEms for Tomorrow’s Infrastructure, and one of the project’s aims is to find new and more durable construction materials for road bridges.

The first result of this project was Europe’s first GRP road bridge, which opened to traffic in Oxfordshire in the UK in 2002. In addition to Fiberline Composites, other members of the ASSET project have included SKANSKA and the British engineering company Mouchel.

In 2006 the UK Highways Agency installed the Mount Pleasant Bridge over the M6 in Lancashire. The Mount Pleasant Bridge won the prestigious National Institution of Highways and Transportation award for 2007.

http://www.netcomposites.com/, http://inauka.ru