Hi-Tech новости 29 Июня 2004 года
Данная новость была прочитана 4447 раз

Программное обеспечение Dassault Systemes используется для разработки нового Boeing 7E7 Dreamliner

Компании "Боинг" и Dassault Systemes в сотрудничестве создают виртуальное рабочее пространство, известное как Global Collaboration Environment (GCE), которое будет применяться для создания модели Боинг 7E7. Используя концепцию виртуального пространства, специалисты компании "Боинг" будут осуществлять проектирование, разработку и испытание всех элементов Боинг 7Е7 и производственных процессов до начала сборки лайнера. Для этого они применяют весь спектр PLM-решений в области программного обеспечения, разработанных компанией Dassault Systemes.

За счет применения GCE компании "Боинг" и Dassault Systemes предоставят в распоряжение группы, работающей над созданием нового лайнера, инструменты, технологии и методики, которые дадут возможность специалистам, находящимся в разных странах мира, работать по программе в режиме реального времени. Помимо Global Collaboration Environment компания Dassault Systemes предоставит другие инновационные решения, такие как CATIA, DELMIA, ENOVIA, и SMARTEAM, которые обеспечат создание глобальной распределенной рабочей среды, которая объединит всех партнеров по программе Боинг 7E7 в единое сообщество. Кроме того, за счет применения решений Product Lifecycle Management компания Dassault Systemes обеспечит единообразие методов проектирования в рамках GCE.

Фрэнк Статкус (Frank Statkus), вице-президент компании "Боинг", отвечающий за использование инновационных технологий в рамках программы создания Боинг 7Е7, сказал: "Сотрудники компаний "Боинг" и Dassault Systemes не покладая рук работают над созданием программного обеспечения и бизнес-процессов, необходимых для формирования Global Collaboration Environment, которое будет применяться при создании Боинг 7Е7. Наличие виртуального рабочего пространства позволит нашей компании координировать работы по созданию нового лайнера, проводимые нашей компанией, бизнес-партнерами и поставщиками из разных стран мира".

Боинг 7Е7 будет самым инновационным и технологически совершенным лайнером в своем классе. Он должен установить новые стандарты в гражданской авиации с точки зрения экологичности и комфорта пассажиров. Для того, чтобы добиться этого, компания Dassault Systemes, ее партнеры по созданию CAA и компания "Боинг" расширяют линейку решений PLM V5. Они позволят полностью пересмотреть методики, которые компания Боинг" будет использовать при проектировании, моделировании, сборке и производстве модели Боинг 7Е7.

Ф. Статкус также сказал: "Боинг 7Е7 станет первым самолетом, который мы предлагаем заказчикам во втором веке эпохи авиации. Эксплуатация этого самолета авиакомпаниями обеспечит им хорошую экономию, а пассажиры смогут насладиться высочайшим уровнем комфорта в салоне нового лайнера. Для того, чтобы добиться таких результатов компании "Боинг" и ее партнерам необходимо использовать новую бизнес-модель, которая будет основана на виртуальном пространстве, где работа будет вестись непрерывно круглые сутки. Наша новая бизнес-модель создана таким образом, что позволяет совершенствовать все параметры проектирования и производства, а также экономические параметры и параметры эксплуатации самолета. Мы остановили свой выбор на компании Dassault Systemes. Она должна помочь нам создать и начать использовать Global Collaboration Environment".

Бернар Шарль (Bernard Charles), президент и главный исполнительный директор компании Dassault Systemes, сказал: "Для нашей компании участие в проекте по созданию модели Боинг 7Е7 - огромный шаг вперед. Решение компании "Боинг" об использовании всего спектра PLM V5 при разработке этого прекрасного лайнера позволит ей полностью пересмотреть методы самолетостроения. Это продемонстрирует компаниям во всем мире, как решения PLM изменяют процессы создания продуктов и выводят на новый уровень инновационные процессы и показатели производительности". 

Источник: http://www.catia.ru/

 

A decade ago French software maker Dassault Systèmes allowed Boeing to design an airplane on a computer. Now Dassault is back with new technology for Boeing's 7E7--in a critical test for both companies.

In the early 1990s Boeing stunned the manufacturing world when it created the world's first digitally designed aircraft, the 777. Using 3-D modeling tools from a little-known French software company called Dassault Systèmes, Boeing was able to simulate the plane's design on a computer and avoid the expensive task of creating physical prototypes.

These days computer-aided design creates everything from cars to cell phones to glassware. Now Dassault Systèmes Chief Executive Bernard Charlès is looking to set a new manufacturing benchmark with the launch of Boeing's 7E7 "Dreamliner." The project will be the first large-scale test of Dassault's newest software, which simulates not just the design of a product but its production, operation and maintenance as well. Called "product lifecycle management" or PLM, the software links manufacturers with their suppliers and customers to share data about a product--from conception to junkyard.

If all works as planned, the software could shave a year off the time it takes Boeing to bring the plane to market, scheduled for 2008. That speed is crucial for Boeing, which fell behind Airbus Industrie as the world's largest commercial aircraft maker last year. Boeing thinks the software will help produce the 0 million plane economically. The 257-seat 7E7 can fly 9,700 miles at an airspeed of 560mph. The intended market is city pairs (like Seattle-Paris) big enough to support nonstop service with a smallish jet but not big enough to fill a giant long-distance plane like the Boeing 747 or upcoming Airbus A380.

For Dassault the 7E7 is a chance to prove the value of product lifecycle management, a murky term that has been met with skepticism from many manufacturers, says Monica Schnitger, an analyst with Daratech, a technology research outfit in Cambridge, Mass. "PLM has been perceived as a big, expensive technology akin to an ERP-scale effort," she says, referring to enterprise resource planning, another alphabet-soup software that tries to unite a company's operations on one computer system. "Many companies had a bad experience with ERP and are cautious about anything they see as similar."

Indeed, the Boeing project will involve some 6,000 engineers around the world collaborating on a complex product. But Charlès, a charismatic engineer, is convinced the 7E7 will become a showcase for Dassault's PLM technology. "When we look back five or six years from now, people will recognize that this was something absolutely new," he says.

Boeing is hoping, for example, that the software will allow its multitude of 7E7 partsmakers to collaborate seamlessly. If the supplier of a section of the fuselage, say, decides to move the location of a door by 2 inches, that will affect the design of everything around it, from the placement of windows to the location of hidden wiring bundles. In the past such a change in the door would require weeks to redesign adjoining parts. Dassault's software instead will allow designers anywhere to instantly know how a modification in their piece of the 7E7 will affect every other part of the plane. And because there will be no physical mock-ups, each of those chunks must fit together perfectly the first time.

"All the details are aware of all the details around them," explains Frank Statkus, a Boeing vice president in charge of the technology for the 7E7. Boeing won't let first-tier suppliers collaborate on the 7E7 unless they, too, invest in Dassault's software.

The software will also allow Boeing to simulate the way the plane will be assembled in the factory before a single piece of machinery is purchased. That can avoid costly delays if engineers need to rejigger factory bottlenecks. The software can also simulate wear and tear over many years to predict, for instance, when a hydraulic pump is likely to fail.

And because the data about the plane are stored digitally, Dassault's technology can keep tabs on each plane long after it reaches customers' hands. Computerized records will show, for instance, how many hard landings that plane experienced, how many times the cabin was pressurized and how much damage was caused when a catering truck ran into it on the tarmac.

"What it means," says Statkus, "is that we can design it better, analyze it faster, build it quicker, certify it quicker and support it forever using these tools."

Boeing and its suppliers are paying Dassault an estimated ,000 per desktop, or 0 million.

Dassault, the second-largest software company in Europe, behind SAP, is hardly known in the U.S. That's because most of its software is distributed and serviced worldwide by IBM. Dassault handles research and development. About 60% of Dassault's 0 million in revenue last year came via IBM, the rest through its own sales force. On an IBM-mediated sale, the software license revenue is split 50-50. But the revenue IBM takes in from Dassault products is dwarfed by what it takes in from sales of other hardware, software and services to the Dassault buyers--an estimated billion last year, analysts say.

Dassault, whose 3-D design software, Catia, is now standard in the aerospace and automotive industries, is also now the biggest player in the emerging billion PLM market. It has picked up two points of market share during each of the past three years. It's now at 22%, and analysts say it's well positioned to keep growing as it branches beyond the aerospace and auto industries to markets like consumer electronics, packaged goods and shipbuilding. Its chief competitor, UGS PLM Solutions, was spun off recently from EDS to a group of financial investors, including Bain Capital. The number three player, PTC (formerly Parametric Technology), has faltered badly in recent years. New challenges are coming from smaller firms, such as Think3, that compete for midsize customers.

Foreign currency exchange rates have masked the growth of Dassault, based in Suresnes, France. Revenue fell 2% in 2003, but would have risen 5% absent currency fluctuations. Earnings before interest and taxes rose 3% to 3 million last year.

Dassault's grand experiment with the Boeing 7E7 is just getting started, so it's too early to point to results. But one other aviation company that has used the software on a smaller scale says the benefits are clear. Cessna Aircraft used Dassault's software to design a new entry-level business jet, the Citation Mustang. Says Cessna information technology executive Kermit Dixon: "It's about doing things right the first time. We always get to the right place, but it's how quick can we get there?"

The French government recently sold its 15% share of Dassault, increasing the amount of stock that's available to outside investors to 48%. Dassault's largest shareholder, with 45%, is the family of company founder Marcel Dassault. The ADRs trade at , or 28 times trailing earnings.

Источник: http://www.forbes.com/

Теги новости:
Dassault Systemes